close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הירידה למצרים ו"אמרי נא אחתי את"

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק יו מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק יו מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

הירידה למצרים ו"אמרי נא אחתי את"

שיטת הרמב"ן

על מעשי אברהם אבינו אומר הרמב"ן (יב,י) "ודע כי אברהם אבינו חטא חטא גדול בשגגה שהביא אשתו הצדקת למכשול עוון [שתטמא לפרעה] מפני פחדו פן יהרגוהו, והיה לו לבטוח בשם שיציל אותו... גם יציאתו מן הארץ שנצטוה עליה בתחילה מפני הרעב, עוון אשר חטא כי האלקים ברעב יפדנו ממות, ועל המעשה הזה נגזר על זרעו הגלות בארץ מצרים ביד פרעה, במקום המשפט שמה הרשע והחטא".

שיטת

רש"י

אולם שיטת רש"י (יב,י) ומפרשים נוספים, לענ"ד בעזה"י, היא שאברהם לא חטא [כך משמע, כיון שלא דיברו ולו ברמז על חטאו לכאורה של אברהם אבינו]. נלע"ד בעזה"י להסביר מה יענו על טענות הרמב"ן וכיצד יסבירו שאברהם לא חטא כלל. לגבי הרעב כתוב "ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה לגור שם כי כבד הרעב בארץ" (יב,י). מדויק בפסוק, שאברהם לא ירד כאשר היה רעב רגיל ובשהִיה בארץ ישראל היה רק סבל, אלא רק כאשר היה רעב כבד וסכנה מיידית לחייו ולחיי משפחתו. סכנת הנפשות הגמורה שעמד בפניה גרמה לו להבין שרצון ה' הוא, שירד מארץ ישראל.

לגבי שרה, טענתו של הרמב"ן היתה, שאברהם היה צריך לבטוח בה' ולא להפקיר את שרה. נלע"ד בעזה"י לבאר את שיטת רש"י שאברהם לא הפקיר את שרה ואדרבא היתה לו תוכנית מתוחכמת שעל פיה שרה לא היתה נטמאת והם היו ניצולים. אמנם התוכנית לא היתה מושלמת והיו בה בקיעים, אבל מכל מקום, אברהם עשה השתדלות מצדו, וקיוה שה' יעזור שהיא תצליח.

וזו היתה עצתו: אם יגיד ששרה היא אשתו לפני המון העם והאנשים הפשוטים, הם יהרגו אותו ויתנו אותה למלך על מנת להתחנף לו. לכן צריך אברהם לומר שהיא אחותו, ורק אחר כך, כאשר יקחו אותה למלך היא תספר למלך שהיא אשתו של אברהם, ומסתבר שהמלך לא יהרוג את אברהם כיוון שהוא יותר ישר משאר העם, ובמיוחד שאין זה מכבודו של מלך לעולל כזה עוול כיון שזה נוגד את נימוסי המלכים. ואכן הקב"ה עזר להם להגשים את תוכניתם והוכיח לפרעה ששרה היא אשתו של אברהם, על מנת שלא יפקפק בדבריה ולא יעשה עוול כלפיה.

לכאורה קשה על הסברנו, מדוע הקב"ה היה צריך לנגע את בית פרעה, הרי שרה אמרה לו שאברהם הוא בעלה? צריך לומר, שמטרת המכות היתה, שפרעה לא יפקפק בדבריה של שרה ויחשוש שהיא אומרת שהיא אשתו של אברהם רק על מנת לא להנשא לפרעה שאינו ממשפחתה וכו'.

מדויק בפסוקים, ששרה אמרה לפרעה שהיא אשת אברהם, שהרי לאחר הנגעים פרעה בא אל אברהם ואמר לו "למה לא הגדת לי כי אשתך הוא. למה אמרת אחתי הוא" (יב,יח-יט). מנין פרעה ידע ששרה היא אשתו של אברהם? אלא מוכח, ששרה אמרה לו (רמב"ן שם בהסבר הראשון). אלא שנחלקו רש"י והרמב"ן האם היה זה התכנון המוקדם של אברהם (רש"י) או ששרה גילתה זאת רק לאחר שפרעה שאל (רמב"ן). יתכנו הסברים אחרים מדוע הרמב"ן לא קיבל את הסברנו.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה